Jak już ustaliliśmy w poprzednim wpisie Czy warto wziąć udział w targach książki?, choć targi książki są inwestycją niezwykle kosztowną, jesli chodzi o czas i nakłady finansowe, to absolutnie warto się na nich pojawić. Ale tak właściwie, z perspektywy Twojej jako Autora, dlaczego konkretnie? Zapraszamy do lektury!
POWÓD 1: Promocja nazwiska, tytułu i sprzedaż bezpośrednia książki
Dla Autora, zarówno piszącego podróżnika jak i powieściopisarza, jest to doskonała sposobność do marketingu swojej książki oraz sprzedaży.
Podczas imprezy branżowej możesz porozmawiać z osobami, które przyjdą na Twoje spotkanie autorske, ale też zainteresować swoją książką zupełnie obcycych; ludzi jeszcze w ogóle niesłyszących o wydanym przez Ciebie tytule! Jak?
Przede wszystkim informacja o spotkaniu autorskim widoczna jest w mediach społecznościowych organizatora targów, np. na Facebooku. Powielana często jest również w wydarzeniach promujących targi, a do grup takich przynależy często kilkadziesiąt tysięcy osób. Imię i nazwisko autora a także tytuł jego książki zostaje zawarty również w informatorach targowych i na wielkich banerach umieszczonych przy wejściu na przestrzeń stoisk.
Czytelnicy bywają kolekcjonerami autografów, a odwiedzenie autora na stoisku to doskonała okazja, by uzyskać jego podpis na książce. Jednak tak naprawdę o wysokiej sprzedaży danego tytułu podczas targów decyduje…Osobowość Autora, czyli Twoja!.
Dobrze zaprojektowany roll-up, który będzie sygnalizował już z daleka o odbywającym się spotkaniu autorskim i zapowiedzi w social mediach to tylko elementy wspomagające. A co jest naprawdę istotne? Nade wszystko Twój szeroki, szczery uśmiech i gotowość do rozmowy. To właśnie niezawodny przepis na sukces sprzedażowy książki podczas imprezy.
Może Cię teraz zaskoczę, ale sprzedaż książki wcale nie jest najważniejsza podczas imprezy targowej. To dodatek do czegoś o wiele bardziej istotnego: relacji.
POWÓD 2: Możliwość nawiązania wartościowych relacji
To tutaj zbierają się wszyscy dziennikarze i blogerzy literaccy, sławni ludzie, którzy mogą polecić Twoją książkę, jeśli ich zainteresuje Twój tekst i Ty sam. Z pewnością spotkasz też swoich literackich mistrzów, jeśli takich posiadasz.
Targi książki są znakomitą sposobnością do nawiązania bezpośredniego kontaktu z ludźmi, którzy działają w branży. Dzięki odpowiednim kontaktom, Twoja kariera może ruszyć zdecydowanie do przodu, a cenne wskazówki udzielone od starszych kolegów po fachu, z pewnością zaowocują – być może dowiesz się o nowych technikach promocji albo podszkolisz swój warsztat literacki. A może przyjdzie Ci do głowy pomysł na kolejną książkę?
Pozytywne relacje z ludźmi, którzy zajmują się mniej lub bardziej tym co my, są nieocenione. Na podstawie własnego doświadczenia mogę Ci powiedzieć, że zawierane na targach przyjaźnie trwają do dzisiaj, mimo że mieszkamy z poznanymi na targach ludźmi w zupełnie różnych rejonach Polski!
POWÓD 3: Edukacja
Organizatorzy targów dokładają wszelkich starań, by przygotowany przez nich program był wartościowy dla każdego – tak samo dla czytelnika, jak i osoby działającej w branży – wystawcę, dziennikarza, bibliotekarza czy autora… Dlatego podczas trwania imprezy odbywa się szereg ciekawych wystaw, pokazów, wykładów czy warsztatów, będących uzupełnieniem sprzedaży.
Będąc ich uczestnikiem, można dowiedzieć się naprawdę istotnych rzeczy. Począwszy od informacji na temat prestiżowych konkursów literackich, poprzez tłumaczenia książek i publikację ich zagranicą, a na nowych metodach sprzedażowych wcale nie kończąc!
Dlatego jeśli nurtuje Was jakiekolwiek pytanie lub odczuwacie potrzebę dokształcenia się z zakresu branży literackiej, koniecznie powinniście zadbać o swoje uczestnictwo w targach książki.
Do tego wszystkiego dochodzi niezwykła atmosfera. Jest gwarno i trochę duszno, ale przestrzeń aż kipi od miłości do książek! Każdego odwiedzającego targi cechują pozytywne wibracje. Warto wybrać się tam choćby na chwilę, by przekonać się, że czytelnictwo w Polsce, mimo ponuro wyglądających rankingów, ma się dobrze!