Jak napisać bestseller?

 18.02.2016 |  ,

Moja książka będzie bestsellerem – myślisz, gdy piszesz swoją debiutancką opowieść. Później zaś zderzasz się z rzeczywistością branży wydawniczej. Okazuje się, że tekst, który stworzyłeś, nie jest arcydziełem. Musi zostać zredagowany, a zatem w pewien sposób odarty z tego, co pierwotnie chciałeś przekazać czytelnikowi. Wychodzi na jaw, że popełniłeś nawet dwa błędy ortograficzne. To nie koniec: redaktor bezczelnie wykreślił z książki kilka drogocennych fragmentów. A najgorsze, że komuś z wydawnictwa się wypsnęło i zamiast mówić o Twojej Książce, użył bezdusznego sformułowania: produkt! Z takiej serii niefortunnych incydentów nie sposób wyjść bez szwanku. Bezpowrotnie tracisz naiwność początkującego artysty, a czasem nawet wiarę we własne możliwości.

Na polskim rynku wydawniczym w 2013 roku ukazało się blisko 33 000 nowych tytułów, z czego 7200 stanowiących teksty literackie. Z każdym rokiem wydawanych pozycji książkowych przybywa. A czytelnictwo w kraju dalekie jest od satysfakcjonującego poziomu. Jak więc sprawić, żeby książka sprzedawała się przynajmniej przyzwoicie?

Nie jesteś kompletnym laikiem, wiesz, że w księgarniach jest mnóstwo słabych książek, które schodzą jak świeże bułeczki. Kilka dobrych, o jakich nie wszyscy słyszeli. I może parę wybitnych, co nie oznacza, że większość słyszała cokolwiek na ich temat… Może czas zadać sobie pytanie, czy chcesz być dobrym pisarzem, czy wydawać bestsellery? A może jedno wcale nie wyklucza drugiego i odpowiedź na pytanie jak napisać bestseller jest całkiem banalna?

Z łatwością można wytypować uniwersalne cechy książek, które charakteryzuje najwyższa sprzedaż.

Przede wszystkim,

ich literackość nie liczy się tak bardzo, jak przesłanie.

Przeciętny czytelnik będzie wolał zostać porwany przez wstrząsającą historię, z której bohaterem będzie mógł się zidentyfikować, zamiast zachwycać się finezyjnymi konstrukcjami frazeologicznymi. W końcu przeciętny czytelnik poświęca się lekturze głównie po to, by przenieść się na chwilę do odrębnego świata spotkać ludzi innych, niż na co dzień, zwiedzić miejsca, w jakich nigdy wcześniej nie był, poczuć emocje, których nie przeżywa w rzeczywistości. Ale im wydarzenia opisywane w książce bardziej abstrakcyjne, tym mniej potrafią go zaabsorbować, dlatego przedstawiona w powieściach wiarygodna fikcja zawsze górować będzie nad fikcją fantastyczną w sci-fi, przynajmniej pod względem sprzedażowym.

Nie bez znaczenia jest też główny bohater. Duże zainteresowanie wciąż budzą mocne kobiece charaktery i postaci męskie, przeżywające na łamach książki metamorfozę lub takie, których zachowanie budzi moralne wątpliwości w odbiorcy.

Pisz zatem dla siebie, ponieważ cię to uszczęśliwia, ale nigdy nie zapominaj o swoim czytelniku.

Tak naprawdę przed pokazaniem komuś swojej twórczości, nie dowiesz się, czy tekst jest dobry, ponieważ jako autor nie wykazujesz do niego odpowiedniego dystansu. Wobec tego, jak radzi Stephen King, prawdziwy tytan literatury grozy, pisz za zamkniętymi drzwiami (a zatem w samotności). Lecz kiedy skończysz, drzwi należy otworzyć i wpuścić do środka bliskich. Daj swój tekst do przeczytania innym i zobacz, jaki jest w odbiorze. Fragmenty, na które do tej pory w ogóle nie zwracałeś uwagi, mogą okazać się niebywale wartościowe dla czytelnika, więc jeżeli rozważałeś ich usunięcie, być może spotkanie z szerszym audytorium pozwoli ci dobrze przemyśleć sprawę.

Pamiętaj również, że proces powstawania książki to nie tylko pisanie, wręcz przeciwnie: pisanie to dopiero początek żmudnej drogi. Napisany już utwór trzeba odpowiednio oszlifować, o czym sam będziesz w stanie się przekonać, jeżeli dasz sobie kilka dłuższych chwil na odpoczynek. Kiedy nadejdzie moment, że napisane przez Ciebie zdania wydadzą się obce, jak gdyby napisała je inna osoba, powinieneś przysiąść do korekty tekstu. Dopiero gdy będziesz pewien, sam przed sobą, że dołożyłeś wszelkich starań, aby książka była jak najlepsza, możesz zająć się rozsyłaniem propozycji do wydawnictw.

Wybór wydawnictwa to kolejny ze schodów w mozolnej wędrówce na szczyt. Nie każde zaoferuje godne warunki. Pod uwagę trzeba przede wszystkim wziąć pomoc w działaniach promocyjnych oraz dystrybucję. Przecież w jakiś sposób czytelnik musi dowiedzieć się o nowej książce, zainteresować się nią i znaleźć miejsce, by ją kupić, prawda? Nie przejmuj się, gdy pierwsze odpowiedzi będą negatywne. I nie emocjonuj za bardzo, kiedy uzyskasz pozytywną odpowiedź na Twoją wiadomość.

Postaraj się dowiedzieć, jak wygląda proces wydawniczy u innych wydawców i co mogą Ci zaoferować. Dopiero wówczas podejmij decyzję. Nieoceniona na tym etapie będzie cierpliwość.

Liczenie wszak na to, że wydawnictwo wykona za Ciebie całą czarną robotę, można zakwalifikować niestety jako zwykłe naiwniactwo. To, że książka okazuje się bestsellerem, nie jest zasługą wyłącznie działań marketingowych podjętych przez wydawcę. Nieoceniony jest udział autora w sukcesie jego dzieła. Jeżeli twórca odgradza się od publiki, nie pokazuje na spotkaniach autorskich, nie zabiega o atencję publiczności – będzie coraz szybciej oddalał się od sukcesu.

Jak widać, samo napisanie książki i wiara w to, że będzie się świetnie sprzedawać, nie równa się stworzeniu bestsellera. Nie dowiesz się, czy Twoja książka stanie się bestsellerem, jeśli nie podejmiesz działań mających na celu dotarcie do czytelnika. Na świecie nie odnotowano jeszcze przypadku, żeby sumienna praca nie przyniosła żadnych efektów. Skoro teraz już wiesz, jak napisać bestseller, możesz wyłączyć Internet i z zapałem zabrać się do tworzenia. Mam nadzieję, że niedługo będę mogła przeczytać Twoją książkę.

Emilia Nowak


Zapisz się na nasz newsletter! 

Interesuje Cię:

Dołącz, aby otrzymywać porady i materiały dla autorów!

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zapisz się do naszego newslettera

Pobierz poradnik

10 błędów popełnianych przez autorów zgłaszających książkę do wydawnictwa

Nowości

Jak to działa?

Kliknij przycisk pobrania e-booka i podaj swój adres e-mail, aby otrzymać kopię zwiastunu e-booka oraz książki.

Gdzie mamy wysłać bezpłatnego ebooka?

Podaj adres mail do przesłania na twoją skrzynkę mailową danych dostępowych do bezpłatnego e-booka.

Dodamy Cię też do zamkniętej Grupy Czytelników, dzięki czemu dowiesz się o następnych fajnych rzeczach, które będziemy mieli do rozdania.

Szanujemy Twoją prywatność. Nigdy nie wysyłamy spamu. Możesz się wypisać w każdej chwili.

O Wydawnictwie Sorus

Już od 1992 roku staramy się dostarczać naszym czytelnikom jak najlepszej jakości ksiażki – pod względem literackim, językowym, ilustracyjno-graficznym, edytorskim i drukarskim.

Wydawnictwo Sorus z Poznania zajmuje się wydawaniem książek dla instytucji, firm i osób prywatnych.

Naszych autorów cenimy tak samo jak i Ty. Wspieramy ich w kontacie z Tobą, aby umożliwić Ci pobieranie ich bezpłatnych e-booków oraz przesyłać do Ciebie tylko informacje o nowych publikacjach, które są podobne do tych, które Cię zainteresują.

Polityka Prywatności

Witaj.

Pragniemy Cię zapewnić, że Twoje dane wykorzystamy tylko do komunikacji z Tobą. Oczywiście ich podanie jest absolutnie dobrowolne. Jednak bez ich uzyskania nie jest możliwy kontakt z nami oraz nie będziesz mógł skorzystać z niektórych naszych serwisów.

Dane osobowe będą przechowywane w sposób uniemożliwiający dostęp osobom trzecim zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r., Nr 101, poz. 926).

W każdej chwili będziesz mógł usunąć te dane. Będziesz mógł to zrobić automatycznie, zgodnie z informacją, którą dostaniesz razem z wiadomością od nas. Możesz też po prostu poprosić o to w e-mailu.

Zapewniamy Ciebie, że Twoje dane nie będą nikomu odstępowane, ani odsprzedawane. Szanujemy Twoją prywatność.

My też nie cierpimy SPAMU. Prosimy więc, abyś tak samo jak my, nie wykorzystywał naszych adresów e-mail do rozsyłania niezamówionej korespondencji.

Pozdrawiamy serdecznie!

Kontakt

DM Sorus Sp. z o. o.
ul. Bóżnicza 15/6
61-751 Poznań
POLAND


+48 61 653 01 43

(w dni robocze w godz. 8-16)


kontakt@sorus.pl


Szczegółowa Polityka Prywatności

Jakie dane o Tobie zbieramy?

Dane zbierane podczas rejestracji

Abyś mógł skorzystać z niektórych funkcji naszego systemu będziesz musiał się zarejestrować. Podczas rejestracji zapytamy Cię o Twoje imię, Twój adres email oraz hasło jakiego będziesz używał na naszej witrynie.

Dane zbierane podczas transakcji zakupu

Dane zbierane podczas transakcji zakupu będą wykorzystane w celu realizacji transakcji, w tym pobrania od Ciebie pieniędzy oraz wysłania Tobie zamówionego towaru.

Dane zbierane automatycznie

Podczas Twojej wizyty na naszej stronie internetowej, automatycznie zbierane są dane dotyczące Twojej wizyty, np. Twój adres IP, nazwa domeny, typ przeglądarki, typ systemu operacyjnego, itp.

Dane zbierane, gdy kontaktujesz się z nami

Gdy kontaktujesz się z nami za pomocą strony internetowej, telefonu, poczty email, itp. przekazujesz nam swoje dane osobowe, np. imię, nazwisko, adres email, itp.

W jaki sposób rejestrujemy Twoje dane?

Po wpisaniu danych w formularzu wysyłamy do Ciebie email z prośbą o potwierdzenie chęci zapisu. Potwierdzenie zawiera unikalny identyfikator pozwalający potwierdzić wpisanie do bazy podanego przez Ciebie adresu email, a wraz z nim pozostałych podanych w formularzu danych.

Potwierdzenie jest ważne 7 dni. Jeśli w tym czasie nie klikniesz w link w wysłanych od nas emailu, Twoje dane zostaną usunięte.

O ile potwierdzisz swoją chęć zapisania się, wtedy zostajesz zapisany na naszą listę mailingową i możesz otrzymywać z niej pocztę.

List wysyłany w ramach subskrypcji jest skierowany do Ciebie i zawiera Twój adres email w polu “DO:/TO:”.

W jaki sposób wykorzystujemy Twoje dane?

W żadnym wypadku nie będziemy sprzedawali danych zebranych o Tobie podmiotom trzecim.

Dane zbierane podczas rejestracji będą wykorzystane wyłącznie do umożliwienia Tobie zalogowania się do naszego systemu. Rejestracja jest obowiązkowa jeżeli chcesz dokonać zakupu.

W celu realizacji umowy sklep internetowy może udostępniać zebrane od Ciebie dane do podmiotów obsługujących płatności, firm przygotowujących wysyłkę, firm dostarczających produkty oraz firm obsługujących reklamacje. W takich przypadkach ilość przekazywanych danych ograniczona jest do wymaganego minimum.

Jeżeli zapisałeś się na naszą listę lub w inny sposób wyraziłeś zgodę na otrzymywanie od nas wiadomości email, wykorzystamy Twoje dane w celu wysłania Ci informacji na email. Dane te mogą być udostępnione firmie obsługującej wysyłki emailowe w celu realizacji wysyłki korespondencji od nas. W każdej chwili przysługuje Ci prawo do cofnięcia swojej zgody na otrzymywanie wiadomości email poprzez kliknięcie w link w emailu i potwierdzenie rezygnacji na wyświetlonej stronie. Rezygnację można też zgłosić za pomocą emaila na adres 

kontakt@sorus.pl

.

Dane zbierane automatycznie mogą być użyte do analizy zachowań użytkowników na naszej stronie internetowej, zbierania danych demograficznych o naszych użytkownikach lub do personalizacji zawartości naszych stron internetowych. Dane te są zbierane automatycznie o każdym użytkowniku.

Dane zbierane w trakcie korespondencji pomiędzy Tobą, a naszym serwisem będą wykorzystane wyłącznie w celu odpowiedzi na Twoje zapytanie.

W przypadku kontroli Generalnego Inspektoratu Ochrony Danych Osobowych, Twoje dane mogą zostać udostępnione pracownikom Inspektoratu zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych.

W przypadku naruszenia Regulaminu naszego serwisu, naruszenia prawa, lub gdy będą wymagały tego przepisy prawa, podane przez Ciebie informacje mogą zostać udostępnione właściwym organom władzy publicznej,

W jaki sposób będziemy się z Tobą kontaktować?

Jeżeli dokonałeś transakcji zakupu towaru, możesz otrzymać od nas emaile dotyczące Twojej transakcji. Możemy również kontaktować się z Tobą telefonicznie, jeżeli będziemy mieli ważne informacje dotyczące Twojej transakcji.

Jeżeli zapisałeś się na naszą listę lub w inny sposób wyraziłeś zgodę na jej otrzymywanie, będziesz od nas otrzymywać informacje drogą emailową

W jaki sposób możesz zmienić dane lub je usunąć?

Po zalogowaniu się do systemu i wybraniu sekcji “Moje konto” lub kliknięciu w link w emailu, możesz wprowadzić zmiany lub usunąć swoje dane osobowe zbierane podczas rejestracji i używane do zalogowania się do systemu i wysyłki emaili. Z uwagi na pomyłkowe kliknięcia, czasami wymagane jest dodatkowe potwierdzenie wypisania się poprzez kliknięcie w link w drugim emailu, który do Ciebie od razu wtedy wysyłamy.

Przysługuje Tobie prawo do żądania informacji o treści przechowywanych na Twój temat danych, jak również prawo do żądania zmiany, zablokowania lub usunięcia danych, a także prawo do sprostowania błędów, uzupełnienia lub uaktualnienia Twoich danych. Prosimy w tym celu o kontakt pod adresem:

kontakt@sorus.pl

.

Wykorzystanie ciasteczek (“cookies”)

Nasza strona internetowa może wykorzystywać ciasteczka, które służą identyfikacji Twojej przeglądarki podczas korzystania z naszej strony, abyśmy wiedzieli jaką stronę Ci wyświetlić. Ciasteczka nie zawierają żadnych danych osobowych.

Pliki ciasteczek mogą zbierać następujące dane:

  • liczbę odświeżeń oraz zawartości strony internetowej,
  • określenie, jakie reklamy lub informacje produktowe zostały zaprezentowane użytkownikowi wyświetlającemu stronę internetową
  • ustalenie zachowania użytkownika na stronie internetowej, w tym sposobu korzystania przez użytkownika z poszczególnych elementów znajdujących się na stronie.

W jaki sposób zabezpieczamy Twoje dane osobowe?

Komunikacja między Twoim komputerem, gdy zbierane są Twoje dane płatnicze jest zaszyfrowana z użyciem protokołu SSL (Secure Socket Layer). Dodatkowo nasze bazy danych zabezpieczone są przed wglądem osób trzecich.

Zmiany naszej polityki prywatności

Zastrzegamy sobie prawo zmiany powyższej polityki prywatności poprzez opublikowanie nowej polityki prywatności na tej stronie.

Kontakt

Firma przetwarzająca dane:

Kontakt

DM Sorus Sp. z o. o.
ul. Bóżnicza 15/6
61-751 Poznań
POLAND

Usługi wydawnicze, współpraca:

tel. +48 61 653 01 43
(w dni robocze w godz. 8-16)
e-mail: sorus@dmsorus.pl
(w e-mailu podaj swój numer telefonu – oddzwonimy)


Sklep internetowy:

tel. +48 61 653 01 43
(w dni robocze w godz. 8-16)
e-mail: sklep@dmsorus.pl


Usługi marketingowe:

e-mail: handel@dmsorus.pl

Zgłoszenia do pracy przyjmujemy tutaj

Sąd Rejonowy w Poznaniu, Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy  Krajowego Rejestru Sądowego
Numer KRS: 0000425140
NIP-UE: PL7822550902
REGON: 302151610
Kapitał zakładowy: 200 000 zł

W razie dodatkowych pytań dotyczących ochrony prywatności, prosimy o kontakt korzystając z formularza kontaktowego.