Jak projekt okładki wpływa na sprzedaż książki?

 14.09.2017 |  

Dlaczego niektóre okładki mają wyeksponowane nazwisko autora, inne zaś tytuł? Co mówi o utworze kolorystyka okładki? Czy autor ma wpływ na powstawanie okładki podczas współpracy z wydawnictwem? Poniżej odpowiadamy na te i inne pytania!

Do tworzenia okładki w przystępujemy równocześnie z rozpoczęciem redakcji tekstu książki, a więc na samym początku procesu wydawniczego.

Atrakcyjna okładka ma sprawić, by czytelnik zapragnął zapoznać się z treścią książki. Z jednej strony musi być zatem oryginalna – powinna wyróżniać się spośród setek innych tytułów obecnych na półkach w księgarni. Z drugiej strony ważne jest, by opierała się na sprawdzonych już schematach marketingowych.

I tak, okładki prozy kobiecej mają budzić w czytelniczce pozytywne odczucia: ciepła, bezpieczeństwa, życzliwości. Okładki kryminałów zaś przedstawiać konkretny motyw przewijający się w tekście (np. siekierę jako narzędzie zbrodni czy dziurkę od klucza), który zaintryguje i zachęci do zgłębienia tajemnicy ujawnianej przez autora na samym końcu utworu.

W przypadku, kiedy autor jest znaną postacią, jego imię i nazwisko zajmować będzie centralną część okładki i dominować na tle innych elementów. Gdy jednak książka jest dziełem debiutanckim, imię i nazwisko autora pod względem marketingowym nie ma praktycznie żadnego znaczenia.

Nie można bagatelizować roli kolorystyki, która odgrywa potężną rolę przy projektowaniu okładki, oddziałując na skojarzenia czytelnika. Nie liczy się wszak tylko pierwsza strona okładki, ale i czwarta. Dobry opis zawartości książki jest niezbędny, aby czytelnik mógł się przekonać, że rzecz, po którą sięgnął, faktycznie może być dla niego interesująca. Zdjęcie autora i przybliżenie jego postaci także działa na odbiorcę. Może skłonić czytelnika do sięgnięcia po inne utwory pisarza, jeśli zaintryguje go pierwszy.

W naszym wydawnictwie łączymy nie tylko nasze doświadczenie w dziedzinie marketingu oraz wysoką estetykę, którą zapewniają nam talent i doświadczenie naszych grafików. Kierujemy się również sugestiami autora. Jeżeli ma on wizję na okładkę, bierzemy ją pod uwagę i na jej podstawie grafik stwarza trzy propozycje. Ta, która najbardziej spodoba się autorowi, jest opracowywana do druku. Autor ma więc ogromny wpływ na stworzenie okładki, ale decydujący głos zabiera wydawnictwo, zakładając, że książka ma znaleźć się w sprzedaży hurtowej i trafić do księgarń.

Jak to wygląda w praktyce?

Przy współpracy z autorką książki pt. Rita z Cherrywood, Larissą Awiżeń, jak zawsze zresztą, zaczęliśmy od wnikliwej lektury przesłanego do nas tekstu. Losy kobiety, która urodziła się w nieistniejącym już kraju, a później walczyła o spełnienie swoich marzeń i szczęśliwe życie, szerząc pomoc potrzebującym, z pewnością zainteresują zwłaszcza kobiety. Projekt okładki musiał być więc przygotowany w ciepłych barwach. Delikatny róż w tle i błękit sukienki stanowią idealną harmonię, która nasuwa miłe skojarzenia.

Ważne było też odszukanie kobiecego wizerunku, który odzwierciedli wygląd i nastrój bohaterki. Nasz grafik przedstawił więc na projekcie blondynkę w średnim wieku, która ma zatroskaną minę. Jest rozdarta. Zastanawia się, jakiego wyboru dokonać.

Wygląd książki musi zachęcić potencjalnego czytelnika do zapoznania się z jej treścią. Ważny jest jej przekaz oraz potencjał marketingowy, jak i również wizja Autora. W związku z tym grafik, biorąc pod uwagę wskazówki autorskie, ale również bazując na własnym doświadczeniu, stwarza trzy propozycje okładek.

Autor wybiera tę, która najbardziej przypadnie mu do gustu. Oczywiście projektant może uwzględnić sugestie dotyczące drobnych zmian do wprowadzenia w wybranym projekcie. Naturalnie zajmuje się również dostosowaniem okładki do druku. Tłem do tych rozważań są symboliczne elementy, takie jak budynek cerkwi, londyński Big Ben oraz żółte kwiaty, zwane janowcem. Te grafiki zawdzięczamy świetnemu pomysłowi pani Larissy. Sobór św. Aleksandra w Tallinie to symbol przeszłości bohaterki, wychowującej się w Kraju Rad. Big Ben to jej przyszłość, życie na wyspiarskiej emigracji, zaś janowiec, opisywany w książce, jest jedną z najpopularniejszych roślin spotykanych w Górach Pennińskich, gdzie również trafiła autorka oraz jej literackie alter ego.

Całość okładki Rity z Cherywood stanowi nie tylko dobrą kompozycję wizualną, ale przede wszystkim owoc wspaniałej współpracy między autorką i zespołem naszego wydawnictwa.

A jeśli mam już własny projekt okładki?

Przede wszystkim należy rozróżnić propozycję okładki od finalnego projektu. Wybrane zdjęcie czy grafika, którą chciałbyś zobaczyć na pierwszej stronie swojej książki to nie jest projekt okładki.

Projektem takim jest stworzony w programie graficznym dokument o odpowiednich parametrach szerokości i wysokości, z zaznaczonym za pomocą linii pomocniczych grzbietem, a także dodanym spadem i zdefiniowanym ,,obszarem bezpiecznym”, czyli takim, na którym nie będą wykonywane żadne cięcia. Oczywiście w takim szablonie musi znaleźć się jeszcze przystosowany do danego tytułu projekt okładki.  

Co zrobić, by okładka „sprzedała” książkę?

Jeśli masz konkretny zamysł dotyczący wyglądu okładki, wybrane zdjęcie lub grafikę, prześlij ją do nas. Napisz o preferowanej przez Ciebie kolorystyce. Na tej podstawie przygotujemy jeden z projektów, zaś dwa inne powstaną w oparciu o treść książki i wizję grafika. Będziesz mógł wybrać, na którym projekcie będziemy dalej pracować, tak, by okładka Twojej książki przyciągnęła odpowiednie grono odbiorców.

Jeśli zależy Ci na wydaniu książki z profesjonalną okładką, zrób to nakładem naszego wydawnictwa! Zapraszamy do wypełnienia poniższego formularza. To najszybsza forma kontaktu! Odpowiadamy w przeciągu tygodnia.


0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zapisz się do naszego newslettera

Nowości

Pobierz poradnik

10 błędów popełnianych przez autorów zgłaszających książkę do wydawnictwa
Gdzie mamy wysłać bezpłatnego ebooka?

Podaj adres mail do przesłania na twoją skrzynkę mailową danych dostępowych do bezpłatnego ebooka.

Dodamy Cię też do zamkniętej Grupy Czytelników, dzięki czemu dowiesz się o następnych fajnych rzeczach, które będziemy mieli do rozdania.

Szanujemy Twoją prywatność. Nigdy nie wysyłamy spamu. Możesz się wypisać w każdej chwili.

Jak to działa?

Kliknij przycisk pobrania e-booka i podaj swój adres e-mail, aby otrzymać kopię zwiastunu e-booka oraz książki.

Gdzie mamy wysłać bezpłatnego ebooka?

Podaj adres mail do przesłania na twoją skrzynkę mailową danych dostępowych do bezpłatnego e-booka.

Dodamy Cię też do zamkniętej Grupy Czytelników, dzięki czemu dowiesz się o następnych fajnych rzeczach, które będziemy mieli do rozdania.

Szanujemy Twoją prywatność. Nigdy nie wysyłamy spamu. Możesz się wypisać w każdej chwili.

O Wydawnictwie Sorus

Już od 1992 roku staramy się dostarczać naszym czytelnikom jak najlepszej jakości ksiażki – pod względem literackim, językowym, ilustracyjno-graficznym, edytorskim i drukarskim.

Wydawnictwo Sorus z Poznania zajmuje się wydawaniem książek dla instytucji, firm i osób prywatnych.

Naszych autorów cenimy tak samo jak i Ty. Wspieramy ich w kontacie z Tobą, aby umożliwić Ci pobieranie ich bezpłatnych e-booków oraz przesyłać do Ciebie tylko informacje o nowych publikacjach, które są podobne do tych, które Cię zainteresują.

Polityka Prywatności

Witaj.

Pragniemy Cię zapewnić, że Twoje dane wykorzystamy tylko do komunikacji z Tobą. Oczywiście ich podanie jest absolutnie dobrowolne. Jednak bez ich uzyskania nie jest możliwy kontakt z nami oraz nie będziesz mógł skorzystać z niektórych naszych serwisów.

Dane osobowe będą przechowywane w sposób uniemożliwiający dostęp osobom trzecim zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r., Nr 101, poz. 926).

W każdej chwili będziesz mógł usunąć te dane. Będziesz mógł to zrobić automatycznie, zgodnie z informacją, którą dostaniesz razem z wiadomością od nas. Możesz też po prostu poprosić o to w e-mailu.

Zapewniamy Ciebie, że Twoje dane nie będą nikomu odstępowane, ani odsprzedawane. Szanujemy Twoją prywatność.

My też nie cierpimy SPAMU. Prosimy więc, abyś tak samo jak my, nie wykorzystywał naszych adresów e-mail do rozsyłania niezamówionej korespondencji.

Pozdrawiamy serdecznie!

Kontakt

DM Sorus Sp. z o. o.
ul. Bóżnicza 15/6
61-751 Poznań
POLAND


+48 61 653 01 43

(w dni robocze w godz. 8-16)


kontakt@sorus.pl


Szczegółowa Polityka Prywatności

Jakie dane o Tobie zbieramy?

Dane zbierane podczas rejestracji

Abyś mógł skorzystać z niektórych funkcji naszego systemu będziesz musiał się zarejestrować. Podczas rejestracji zapytamy Cię o Twoje imię, Twój adres email oraz hasło jakiego będziesz używał na naszej witrynie.

Dane zbierane podczas transakcji zakupu

Dane zbierane podczas transakcji zakupu będą wykorzystane w celu realizacji transakcji, w tym pobrania od Ciebie pieniędzy oraz wysłania Tobie zamówionego towaru.

Dane zbierane automatycznie

Podczas Twojej wizyty na naszej stronie internetowej, automatycznie zbierane są dane dotyczące Twojej wizyty, np. Twój adres IP, nazwa domeny, typ przeglądarki, typ systemu operacyjnego, itp.

Dane zbierane, gdy kontaktujesz się z nami

Gdy kontaktujesz się z nami za pomocą strony internetowej, telefonu, poczty email, itp. przekazujesz nam swoje dane osobowe, np. imię, nazwisko, adres email, itp.

W jaki sposób rejestrujemy Twoje dane?

Po wpisaniu danych w formularzu wysyłamy do Ciebie email z prośbą o potwierdzenie chęci zapisu. Potwierdzenie zawiera unikalny identyfikator pozwalający potwierdzić wpisanie do bazy podanego przez Ciebie adresu email, a wraz z nim pozostałych podanych w formularzu danych.

Potwierdzenie jest ważne 7 dni. Jeśli w tym czasie nie klikniesz w link w wysłanych od nas emailu, Twoje dane zostaną usunięte.

O ile potwierdzisz swoją chęć zapisania się, wtedy zostajesz zapisany na naszą listę mailingową i możesz otrzymywać z niej pocztę.

List wysyłany w ramach subskrypcji jest skierowany do Ciebie i zawiera Twój adres email w polu “DO:/TO:”.

W jaki sposób wykorzystujemy Twoje dane?

W żadnym wypadku nie będziemy sprzedawali danych zebranych o Tobie podmiotom trzecim.

Dane zbierane podczas rejestracji będą wykorzystane wyłącznie do umożliwienia Tobie zalogowania się do naszego systemu. Rejestracja jest obowiązkowa jeżeli chcesz dokonać zakupu.

W celu realizacji umowy sklep internetowy może udostępniać zebrane od Ciebie dane do podmiotów obsługujących płatności, firm przygotowujących wysyłkę, firm dostarczających produkty oraz firm obsługujących reklamacje. W takich przypadkach ilość przekazywanych danych ograniczona jest do wymaganego minimum.

Jeżeli zapisałeś się na naszą listę lub w inny sposób wyraziłeś zgodę na otrzymywanie od nas wiadomości email, wykorzystamy Twoje dane w celu wysłania Ci informacji na email. Dane te mogą być udostępnione firmie obsługującej wysyłki emailowe w celu realizacji wysyłki korespondencji od nas. W każdej chwili przysługuje Ci prawo do cofnięcia swojej zgody na otrzymywanie wiadomości email poprzez kliknięcie w link w emailu i potwierdzenie rezygnacji na wyświetlonej stronie. Rezygnację można też zgłosić za pomocą emaila na adres 

kontakt@sorus.pl

.

Dane zbierane automatycznie mogą być użyte do analizy zachowań użytkowników na naszej stronie internetowej, zbierania danych demograficznych o naszych użytkownikach lub do personalizacji zawartości naszych stron internetowych. Dane te są zbierane automatycznie o każdym użytkowniku.

Dane zbierane w trakcie korespondencji pomiędzy Tobą, a naszym serwisem będą wykorzystane wyłącznie w celu odpowiedzi na Twoje zapytanie.

W przypadku kontroli Generalnego Inspektoratu Ochrony Danych Osobowych, Twoje dane mogą zostać udostępnione pracownikom Inspektoratu zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych.

W przypadku naruszenia Regulaminu naszego serwisu, naruszenia prawa, lub gdy będą wymagały tego przepisy prawa, podane przez Ciebie informacje mogą zostać udostępnione właściwym organom władzy publicznej,

W jaki sposób będziemy się z Tobą kontaktować?

Jeżeli dokonałeś transakcji zakupu towaru, możesz otrzymać od nas emaile dotyczące Twojej transakcji. Możemy również kontaktować się z Tobą telefonicznie, jeżeli będziemy mieli ważne informacje dotyczące Twojej transakcji.

Jeżeli zapisałeś się na naszą listę lub w inny sposób wyraziłeś zgodę na jej otrzymywanie, będziesz od nas otrzymywać informacje drogą emailową

W jaki sposób możesz zmienić dane lub je usunąć?

Po zalogowaniu się do systemu i wybraniu sekcji “Moje konto” lub kliknięciu w link w emailu, możesz wprowadzić zmiany lub usunąć swoje dane osobowe zbierane podczas rejestracji i używane do zalogowania się do systemu i wysyłki emaili. Z uwagi na pomyłkowe kliknięcia, czasami wymagane jest dodatkowe potwierdzenie wypisania się poprzez kliknięcie w link w drugim emailu, który do Ciebie od razu wtedy wysyłamy.

Przysługuje Tobie prawo do żądania informacji o treści przechowywanych na Twój temat danych, jak również prawo do żądania zmiany, zablokowania lub usunięcia danych, a także prawo do sprostowania błędów, uzupełnienia lub uaktualnienia Twoich danych. Prosimy w tym celu o kontakt pod adresem:

kontakt@sorus.pl

.

Wykorzystanie ciasteczek (“cookies”)

Nasza strona internetowa może wykorzystywać ciasteczka, które służą identyfikacji Twojej przeglądarki podczas korzystania z naszej strony, abyśmy wiedzieli jaką stronę Ci wyświetlić. Ciasteczka nie zawierają żadnych danych osobowych.

Pliki ciasteczek mogą zbierać następujące dane:

  • liczbę odświeżeń oraz zawartości strony internetowej,
  • określenie, jakie reklamy lub informacje produktowe zostały zaprezentowane użytkownikowi wyświetlającemu stronę internetową
  • ustalenie zachowania użytkownika na stronie internetowej, w tym sposobu korzystania przez użytkownika z poszczególnych elementów znajdujących się na stronie.

W jaki sposób zabezpieczamy Twoje dane osobowe?

Komunikacja między Twoim komputerem, gdy zbierane są Twoje dane płatnicze jest zaszyfrowana z użyciem protokołu SSL (Secure Socket Layer). Dodatkowo nasze bazy danych zabezpieczone są przed wglądem osób trzecich.

Zmiany naszej polityki prywatności

Zastrzegamy sobie prawo zmiany powyższej polityki prywatności poprzez opublikowanie nowej polityki prywatności na tej stronie.

Kontakt

Firma przetwarzająca dane:

Kontakt

DM Sorus Sp. z o. o.
ul. Bóżnicza 15/6
61-751 Poznań
POLAND

Usługi wydawnicze, współpraca:

tel. +48 61 653 01 43
(w dni robocze w godz. 8-16)
e-mail: sorus@dmsorus.pl
(w e-mailu podaj swój numer telefonu – oddzwonimy)


Sklep internetowy:

tel. +48 61 653 01 43
(w dni robocze w godz. 8-16)
e-mail: sklep@dmsorus.pl


Usługi marketingowe:

e-mail: handel@dmsorus.pl

Zgłoszenia do pracy przyjmujemy tutaj

Sąd Rejonowy w Poznaniu, Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy  Krajowego Rejestru Sądowego
Numer KRS: 0000425140
NIP-UE: PL7822550902
REGON: 302151610
Kapitał zakładowy: 200 000 zł

W razie dodatkowych pytań dotyczących ochrony prywatności, prosimy o kontakt korzystając z formularza kontaktowego.