Jak projekt okładki wpływa na sprzedaż książki?

 14.09.2017 |  

Dlaczego niektóre okładki mają wyeksponowane nazwisko autora, inne zaś tytuł? Co mówi o utworze kolorystyka okładki? Czy autor ma wpływ na powstawanie okładki podczas współpracy z wydawnictwem? Poniżej odpowiadamy na te i inne pytania!

Do tworzenia okładki w przystępujemy równocześnie z rozpoczęciem redakcji tekstu książki, a więc na samym początku procesu wydawniczego.

Atrakcyjna okładka ma sprawić, by czytelnik zapragnął zapoznać się z treścią książki. Z jednej strony musi być zatem oryginalna – powinna wyróżniać się spośród setek innych tytułów obecnych na półkach w księgarni. Z drugiej strony ważne jest, by opierała się na sprawdzonych już schematach marketingowych.

I tak, okładki prozy kobiecej mają budzić w czytelniczce pozytywne odczucia: ciepła, bezpieczeństwa, życzliwości. Okładki kryminałów zaś przedstawiać konkretny motyw przewijający się w tekście (np. siekierę jako narzędzie zbrodni czy dziurkę od klucza), który zaintryguje i zachęci do zgłębienia tajemnicy ujawnianej przez autora na samym końcu utworu.

W przypadku, kiedy autor jest znaną postacią, jego imię i nazwisko zajmować będzie centralną część okładki i dominować na tle innych elementów. Gdy jednak książka jest dziełem debiutanckim, imię i nazwisko autora pod względem marketingowym nie ma praktycznie żadnego znaczenia.

Nie można bagatelizować roli kolorystyki, która odgrywa potężną rolę przy projektowaniu okładki, oddziałując na skojarzenia czytelnika. Nie liczy się wszak tylko pierwsza strona okładki, ale i czwarta. Dobry opis zawartości książki jest niezbędny, aby czytelnik mógł się przekonać, że rzecz, po którą sięgnął, faktycznie może być dla niego interesująca. Zdjęcie autora i przybliżenie jego postaci także działa na odbiorcę. Może skłonić czytelnika do sięgnięcia po inne utwory pisarza, jeśli zaintryguje go pierwszy.

W naszym wydawnictwie łączymy nie tylko nasze doświadczenie w dziedzinie marketingu oraz wysoką estetykę, którą zapewniają nam talent i doświadczenie naszych grafików. Kierujemy się również sugestiami autora. Jeżeli ma on wizję na okładkę, bierzemy ją pod uwagę i na jej podstawie grafik stwarza trzy propozycje. Ta, która najbardziej spodoba się autorowi, jest opracowywana do druku. Autor ma więc ogromny wpływ na stworzenie okładki, ale decydujący głos zabiera wydawnictwo, zakładając, że książka ma znaleźć się w sprzedaży hurtowej i trafić do księgarń.

Jak to wygląda w praktyce?

Przy współpracy z autorką książki pt. Rita z Cherrywood, Larissą Awiżeń, jak zawsze zresztą, zaczęliśmy od wnikliwej lektury przesłanego do nas tekstu. Losy kobiety, która urodziła się w nieistniejącym już kraju, a później walczyła o spełnienie swoich marzeń i szczęśliwe życie, szerząc pomoc potrzebującym, z pewnością zainteresują zwłaszcza kobiety. Projekt okładki musiał być więc przygotowany w ciepłych barwach. Delikatny róż w tle i błękit sukienki stanowią idealną harmonię, która nasuwa miłe skojarzenia.

Ważne było też odszukanie kobiecego wizerunku, który odzwierciedli wygląd i nastrój bohaterki. Nasz grafik przedstawił więc na projekcie blondynkę w średnim wieku, która ma zatroskaną minę. Jest rozdarta. Zastanawia się, jakiego wyboru dokonać.

Wygląd książki musi zachęcić potencjalnego czytelnika do zapoznania się z jej treścią. Ważny jest jej przekaz oraz potencjał marketingowy, jak i również wizja Autora. W związku z tym grafik, biorąc pod uwagę wskazówki autorskie, ale również bazując na własnym doświadczeniu, stwarza trzy propozycje okładek.

Autor wybiera tę, która najbardziej przypadnie mu do gustu. Oczywiście projektant może uwzględnić sugestie dotyczące drobnych zmian do wprowadzenia w wybranym projekcie. Naturalnie zajmuje się również dostosowaniem okładki do druku. Tłem do tych rozważań są symboliczne elementy, takie jak budynek cerkwi, londyński Big Ben oraz żółte kwiaty, zwane janowcem. Te grafiki zawdzięczamy świetnemu pomysłowi pani Larissy. Sobór św. Aleksandra w Tallinie to symbol przeszłości bohaterki, wychowującej się w Kraju Rad. Big Ben to jej przyszłość, życie na wyspiarskiej emigracji, zaś janowiec, opisywany w książce, jest jedną z najpopularniejszych roślin spotykanych w Górach Pennińskich, gdzie również trafiła autorka oraz jej literackie alter ego.

Całość okładki Rity z Cherywood stanowi nie tylko dobrą kompozycję wizualną, ale przede wszystkim owoc wspaniałej współpracy między autorką i zespołem naszego wydawnictwa.

A jeśli mam już własny projekt okładki?

Przede wszystkim należy rozróżnić propozycję okładki od finalnego projektu. Wybrane zdjęcie czy grafika, którą chciałbyś zobaczyć na pierwszej stronie swojej książki to nie jest projekt okładki.

Projektem takim jest stworzony w programie graficznym dokument o odpowiednich parametrach szerokości i wysokości, z zaznaczonym za pomocą linii pomocniczych grzbietem, a także dodanym spadem i zdefiniowanym ,,obszarem bezpiecznym”, czyli takim, na którym nie będą wykonywane żadne cięcia. Oczywiście w takim szablonie musi znaleźć się jeszcze przystosowany do danego tytułu projekt okładki.  

Co zrobić, by okładka „sprzedała” książkę?

Jeśli masz konkretny zamysł dotyczący wyglądu okładki, wybrane zdjęcie lub grafikę, prześlij ją do nas. Napisz o preferowanej przez Ciebie kolorystyce. Na tej podstawie przygotujemy jeden z projektów, zaś dwa inne powstaną w oparciu o treść książki i wizję grafika. Będziesz mógł wybrać, na którym projekcie będziemy dalej pracować, tak, by okładka Twojej książki przyciągnęła odpowiednie grono odbiorców.

Jeśli zależy Ci na wydaniu książki z profesjonalną okładką, zrób to nakładem naszego wydawnictwa! Zapraszamy do wypełnienia poniższego formularza. To najszybsza forma kontaktu! Odpowiadamy w przeciągu tygodnia.


Zapisz się do naszego newslettera

Przykładowe e-booki

Pobierz poradnik

10 błędów popełnianych przez autorów zgłaszających książkę do wydawnictwa